Noordhollands Dagblad 03-06-2016
’Burgertje pesten’, klinkt het op Marken. En ’ondernemertje pesten’. Met hernieuwde handhaving van oude regels voor parkeren en inrijden op Marken zet de gemeente Waterland kwaad bloed op het voormalige eiland. Gisteravond kregen gemeenteraad en college van Waterland de volle laag van vooral Marker ondernemers, die eisen dat er snel een adequate oplossing komt.
De schrik zit er goed in bij bewoners en bedrijven op Marken. En behalve schrik is er woede en verontwaardiging. Omdat iets wat tientallen jaren is gedoogd, nu ineens niet meer mag.
Om het kwetsbare eiland met zijn smalle straatjes in de oude kern te beschermen, werden ooit regels ingevoerd om het blik op straat te beperken. Bewoners kregen een ontheffing om het eiland op te kunnen rijden én er te parkeren, maar bezoekers, waaronder de tienduizenden toeristen die Marken elk jaar trekt, moesten parkeren op het grote parkeerterrein langs de Walandweg. Tegen betaling.
Dat was theorie. In de praktijk kwam er echter weinig van terecht. De regels werden niet gehandhaafd en het massale doorrijden werd even massaal gedoogd. Toeristen bleven ongestraft het eiland oprijden en ook familie- en vriendenbezoek voor Markers hield zich zelden aan de regels. En dat gold ook voor bezoekers van sportverenigingen en allerlei evenementen. Alleen wie geen weet had van het gedoogbeleid, parkeerde op het parkeerterrein.
Onlangs kondigde de gemeente aan dat daar verandering in gaat komen. Er werden nieuwe boa's (buitengewoon opsporingsambtenaren) aangesteld om de regels strenger te gaan handhaven. Dat leidde tot verwarrende situaties waarbij zelfs inwoners van Marken en hun visite waarschuwingen onder hun ruitenwissers aantroffen, terwijl ze op 'eigen terrein' stonden geparkeerd. De gemeente bleek dat 'eigen terrein' echter niet als zodanig te beschouwen zolang het niet fysiek is afgescheiden van de openbare weg.
Ook ondernemers begonnen te klagen over het feit dat ze geen klanten van buiten Marken en leveranciers meer kunnen ontvangen als zij geen inrijontheffing hebben aangevraagd. Op die manier wordt ondernemen op Marken wel erg lastig. En dat terwijl de regels voor parkeren en inrijden in het verleden toch vooral bedoeld waren om te voorkomen dat toeristen en masse het eiland oprijden. De gemeente schiet haar doel voorbij, zo is de algemene opvatting.
Tijdens de raadsvergadering van gisteravond maakte een flink aantal ondernemers gebruik van hun inspreekrecht om de problemen te schetsen die ze tegenkomen of verwachten. Een oplossing is dringend gewenst, zeiden ze tegen de politiek, en bijna in koor klonk hun hartenkreet: ’Dit kan toch niet waar zijn?’
Ook de Eilandraad Marken deed wat dat betreft een duit in het zakje. De Eilandraad verweet de gemeente al eerder veel te lang te wachten met een goede oplossing voor bezoekers (niet zijnde toeristen) en klanten en leveranciers van bedrijven. Daarbij werd verwezen naar een systeem wat in het verleden is gebruikt op Marken waarbij sprake was van een kentekenloze ontheffing, die eenmalig door bewoners, bedrijven en instellingen kon worden aangevraagd, speciaal voor bezoekers. Daarmee mochten bijvoorbeeld familie of een onderhoudsmonteur het eiland oprijden en er ook parkeren.
Dat systeem was zo slecht nog niet, zei de Eilandraad gisteravond in de raadszaal in Monnickendam. En om dat te benadrukken kregen raadsleden zo’n zelfgemaakte ontheffing uit de oude doos overhandigd. ,,Om de druk op de gemeente richting een oplossing wat op te voeren. Een ludieke actie, maar wel met een heel serieuze ondertoon.’’
’De meesten zijn na vijf minuutjes weer weg’
Veel klanten van de hondentrimsalon Iscadore op de Rozewerf op Marken komen uit de gemeente Waterland, maar wonen niet op Marken. Negen jaar lang was het geen probleem dat ze hun hond kwamen brengen en een paar uur later weer ophaalden. Nu moeten ze niet de pech hebben dat ze gezien worden door een bekeurende boa, want dan wordt de behandeling van hun hond wel erg kostbaar.
,,Het is gemakkelijk gezegd dat mijn klanten maar op het groter parkeerterrein moeten parkeren en hun hond lopend naar de salon moeten brengen'', zegt eigenares Evalina Pereboom. ,,Maar in heel veel gevallen kan dat gewoon niet. Sowieso niet als het regent, want een hond moet droog zijn om hem te kunnen behandelen.’’
,,Bovendien zijn veel van mijn klanten op leeftijd en niet meer al te goed ter been. Er zijn ook mensen bij met een rollator. Die kun je niet van het parkeerterrein naar de Rozewerf laten lopen. En dan zijn er nog hondjes zelf die geen lange afstanden kunnen lopen omdat ze bijvoorbeeld hartproblemen of artrose hebben.’’
,,De meeste van mijn klanten rijden naar de Rozewerf, parkeren voor vijf minuten hun auto en zijn dan weer vertrokken. Hetzelfde gebeurt een paar uur later als ze hun huisdier weer op komen halen. Een enkeling blijft gedurende de behandeling en staat dan twee uurtjes geparkeerd. Dat was nooit een probleem. De parkeerwachters bij het parkeerterrein waren op de hoogte en lieten mijn klanten altijd gewoon door.’’
,,Met de strengere handhaving is dat verleden tijd. Mijn klanten moeten nu een inrijontheffing aanvragen bij de gemeente voor bijna zes euro. De behandeling van hun hond kost gemiddeld ongeveer 45 euro. Met die ontheffing wordt dat ineens aanzienlijk meer. Ik weet niet hoe veel van mijn klanten bereid zijn om die extra kosten ook in de toekomst te blijven betalen. Maar mensen vragen zich op een bepaald moment af of ze niet goedkoper terechtkunnen in Volendam. Dan ben ik ze kwijt.’’
Je kan toch niet op die manier een soort hek om Marken zetten?’
,,In feite is het een vorm van discriminatie’’, zegt Els Pijl van schoonheidssalon Mooi op Marken op de Moeniswerf.
,,Tegen inwoners van Marken zeg je als bewoner of bedrijf dat je welkom bent, maar komt een familielid of klant van elders, dan laat je hem betalen. Dat kán gewoon niet. Je kan toch niet op die manier een soort hek om Marken zetten?’’
Pijl runt haar schoonheidssalon op de Moeniswerf en heeft naar eigen zeggen 'redelijk wat klanten van buiten Marken'. ,,Parkeren is nooit een probleem geweest. Toen ik me hier vestigde, heb ik flink geïnvesteerd in de aankoop van een stuk extra grond om parkeren voor mijn cliënten mogelijk te maken. Op eigen terrein dus.’’
,,Voor mijn cliënten is parkeren bij de salon noodzakelijk. Als je de huidige regels strikt hanteert, moeten ze op het grote parkeerterrein bij de entree van Marken parkeren en vervolgens naar de Moeniswerf lopen. Dat is een kilometer of twee. Dat kan je niet van ze vragen.’’
,,Maar dat is wel waar ik nu tegenaan loop. Of mijn cliënten moeten een inrijontheffing aanvragen, waarvoor ze moeten betalen en waardoor dus de behandeling duurder wordt. Dat zie ik ze echt niet doen. En rijden ze toch door, dan riskeren ze een bekeuring van 90 euro.’’
,,Tot nu toe heb ik nog van geen van mijn cliënten gehoord dat ze een bekeuring hebben gekregen, maar het hoeft maar een paar keer voor te komen en dan kan ik mijn bedrijf wel opdoeken.’’
,,Er ontstaat nu een paniekerige situatie, die mensen angstig maakt. Dat merk ik aan mijn toeleveranciers. Ze willen pakketjes liefst zo snel mogelijk door de brievenbus duwen om maar heel snel weer weg te kunnen zijn, voordat ze gezien worden door een boa.’’
,,Ik vraag me echt af waar je dan mee bezig bent. Ik snap dat je wilt voorkomen dat toeristen massaal het eiland oprijden en voor parkeerproblemen zorgen in de oude kern. Maar moet dat betekenen dat ook familie- en vriendenbezoek en klanten van bedrijven niet meer welkom zijn? Behalve als ze betalen?’’